Senin, 23 November 2015

Cara Mengenali dan Rawat yang Oral Jangkitan Yis

Cara Mengenali dan Rawat yang Oral Jangkitan Yis

Jangkitan yis lisan lebih dikenali sebagai seriawan. Ia didapati lebih pada bayi dan kanak-kanak daripada orang dewasa. Puncanya ialah Candida albicans yis, yang ada di dalam badan dan alam sekitar. Ia adalah apabila pertumbuhan yis keluar dari kawalan yang seriawan berkembang.

Gejala seriawan boleh melihat seksa yang besar ia akan kelihatan seperti tompok putih di seluruh mulut dan lidah. Ia boleh menyakitkan, tetapi biasanya tidak sangat menyakitkan. Patch ini akan di pipi dalaman, lidah dan lelangit mulut. Apabila ia menjadi benar-benar buruk dan memasangnya dapat dilihat pada gusi dan bibir. Jika anda cuba untuk menggosok patch putih jauh, ia akan kelihatan berwarna merah terang di bawahnya, dan ia juga boleh berdarah.

Pakar-pakar perubatan yang biasa merawat jangkitan yis lisan dengan ubat-ubatan yang dipanggil Nystatin. Ia biasanya diambil empat kali sehari. Rawatan ini akan berterusan selama kira-kira 7 hingga 10 hari, dan biasanya digunakan selama 3 hari selepas tanda-tanda dan gejala-gejala surut. Hubungan langsung daripada Nystatin adalah apa yang membunuh jangkitan yis. Nystatin digunakan dengan q-tip untuk setiap kawasan yang terlibat di dalam mulut, untuk kanak-kanak yang lebih tua dan orang dewasa ia swished dalam mulut selama 1-2 minit, dan kemudian meludah keluar.

Terdapat ubat-ubatan lain yang boleh digunakan untuk seriawan seperti Fluconazole (Diflucan) yang juga merupakan ubat preskripsi. Ia berfungsi dengan baik, dan dalam ujian telah terbukti untuk bekerja lebih baik daripada Nystatin, tetapi kos adalah lebih tinggi. Ini diambil sekali sehari sepanjang kira-kira tujuh hari.

Terdapat beberapa ubat-ubatan homeopati untuk jangkitan yis lisan juga. Antara yang lebih popular adalah ekstrak limau gedang benih, homeopati Candida silicea, gentian, capricin teh, minyak biji anggur, dan Artemisia hanya untuk menamakan beberapa. Makan kismis dengan bakteria aktif juga digunakan.

Perubahan dalam diet juga diperlukan ketika sedang dirawat untuk menghentikan pertumbuhan pesat yis. Anda harus mengelak daripada alkohol, gula, tepung putih, dan mi, kentang, dan roti. Anda juga perlu menjauhkan diri daripada buah-buahan dan susu, dan makanan yang telah kering, ditapai, atau yang mengandungi yis atau acuan. Anda perlu menyimpan berus gigi anda bersih dengan merendam dalam hidrogen peroksida atau 70% alkohol selama beberapa minit.

Pada kanak-kanak yang lebih tua dan orang dewasa, kerap jangkitan yis lisan boleh menjadi tanda penyakit yang mendasari seperti kencing manis atau gangguan sistem imun. Anda perlu menghubungi doktor anda dan biarkan dia menjalankan ujian untuk mencari sebab yang mungkin untuk seriawan. Sebaik sahaja anda merawatnya dan jika penyebab ditemui, anda akan dapat mengelakkan lebih baik episod seterusnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar