Senin, 23 November 2015

Sinusitis dan komplikasinya

Sinusitis dan komplikasinya

Sinusitis biasanya disebabkan oleh jangkitan kulat dan bakteria. Ia adalah satu istilah perubatan untuk kerengsaan dan keradangan sinus. Alahan dan selsema yang berlangsung selama beberapa hari boleh memandu seseorang untuk membangunkan resdung.

Apabila satu hari anda mengalami sakit kepala, merasa sesak apabila anda bernafas dengan hidung dan kemudian anda notis bengkak di sekeliling mata anda, anda paling mungkin mempunyai jangkitan sinus.

Dalam kebanyakan kes, jangkitan sinus terus berada di dalam sinus dan saluran pernafasan hidung. Satu dos antibiotik dan dekongestan biasanya menghapuskan masalah tambahan. Tetapi sekali lagi, dalam kes yang jarang berlaku, ada kemungkinan ini yang jangkitan boleh menyebarkan lebih besar selain sinus yang akhirnya akan membawa kepada komplikasi yang serius.

Dua Komplikasi serius

Aneurisme atau darah beku. Ini adalah satu lagi komplikasi berbahaya lagi jarang berlaku disebabkan oleh resdung hadapan atau ethmoid. Tanda-tanda adalah agak serupa dengan jangkitan orbit apabila darah beku membangunkan di kawasan hidung hanya kira-kira atas dan depan muka. Walaupun tanda-tanda dan gejala-gejala bermula pada sebelah kepala, perkembangan biasanya merebak di kedua-dua belah pihak. Selain itu, jangkitan menyebabkan masalah dalam urat yang mengelilingi sinus, sekali gus menjadi satu halangan kepada bekalan darah di dalam otak anda membuat anda terdedah kepada strok.
Sinusitis kronik dipercayai mencetuskan serangan asma, walaupun hubungan antara asma dan resdung masih samar-samar. Terdapat beberapa teori yang merupakan asas untuk sambungan bersama yang melibatkan asma dan resdung; satu daripadanya ialah perkongsian keabnormalan imun yang sama yang menyebabkan bengkak atau keradangan pada saluran udara sinus dan paru-paru. Pernafasan udara melalui mulut adalah lebih sejuk daripada udara panas kita bernafas dalam hidung; udara sejuk berjenama untuk mencetuskan asma. Apabila kita mempunyai sinusitis, ia agak sukar untuk bernafas dalam hidung, jadi kami memilih untuk menggunakan mulut sebaliknya. Sesetengah pakar perubatan akan mengatakan bahawa rawatan yang berjaya dalam kedua-dua sinusitis kronik dan rinitis alergi dalam kanak-kanak yang terlalu menderita asma mungkin mengurangkan gejala asma. Dalam beberapa kes, ia adalah penting untuk merawat sinusitis bakteria serentak dalam pesakit asma.
Apa yang saya telah nyatakan di atas adalah hanya beberapa didokumenkan kes yang berkaitan penyakit-penyakit lain untuk sinusitis kerana jika anda menyelongkar sekeliling lanjut, anda akan mendapati bahawa kadar jangkitan sinus akan membawa kepada pelbagai komplikasi yang serius, dengan itu termasuk kualiti kehidupan orang ramai. Dengan cara ini, ia adalah lebih baik untuk menghalang sinusitis daripada menjejaskan anda, apabila anda melihat satu petunjuk yang kecil yang anda menghadapi masalah resdung ringan merawat dengan mana-mana ubat-ubat resdung yang ada dan berjumpa dengan doktor anda dengan segera sebelum ia akan menjadi terlambat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar